Breaking News
Home / Εν Σίφνω / Εκπαιδευτικά / Δυσαναγνωσία: Προβλήματα στην ανάγνωση και πώς να τα αντιμετωπίσετε

Δυσαναγνωσία: Προβλήματα στην ανάγνωση και πώς να τα αντιμετωπίσετε

ΠΑΤΗΣΤΕ ΓΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Δυσαναγνωσία: Προβλήματα στην ανάγνωση και πώς να τα αντιμετωπίσετε

.

Με τον όρο δυσαναγνωσία εννοούμε τα προβλήματα που παρουσιάζουν κάποιοι μαθητές στην αποκωδικοποίηση και κατανόηση ενός κειμένου. Αναφέρεται επίσης και στη δυσκολία έκφρασης σκέψεων. Οι παράγοντες που προκαλούν αυτή τη μαθησιακή δυσκολία είναι βιολογικοί, κληρονομικοί, καθώς και άλλοι που μπορεί να υπάρξουν κατά την προγεννητική, γεννητική και μεταγεννητική περίοδο.

Ωστόσο, ο σημαντικότερος παράγοντας στον οποίο οφείλεται η δυσκολία στην ανάγνωση είναι η ύπαρξη προβλημάτων στη γλωσσική επεξεργασία. Η ελλειμματική φωνολογική επίγνωση δυσκολεύει την αποθήκευση, την ανάκληση και την επεξεργασία των λέξεων ως συνόλων και θεωρείται ο πιο ισχυρός παράγοντας πρόβλεψης των αναγνωστικών δυσκολιών.

Στρατηγικές και τρόποι αντιμετώπισης των αναγνωστικών δυσκολιών

  • Ζητήστε από το παιδί να διαβάσει καρτέλες με συλλαβές με βάση ένα συγκεκριμένο γράμμα (γα, γο, γω, γι, γη, γυ, γε, γαι, γοι, γει, για, γιο, γευ, γαυ, Γα, Γο, Γω, κ.τ.λ.). Ζητήστε του να τις διαβάζει κάθε φορά και πιο γρήγορα. Προχωρήστε στην επόμενη ομάδα συλλαβών μόλις το παιδί μάθει να διαβάζει σωστά και γρήγορα όλες τις συλλαβές.
  • Ζητήστε στο παιδί να διαβάσει δισύλλαβες λέξεις που αρχίζουν από ένα συγκεκριμένο γράμμα ή συλλαβή (γάλα, γάζα, γάτα, κ.τ.λ.). Ζητήστε του να τις διαβάζει κάθε φορά και πιο γρήγορα. Προχωρήστε στην επόμενη ομάδα λέξεων μόλις το παιδί μάθει να διαβάζει σωστά και γρήγορα όλες τις λέξεις. Στη συνέχεια δώστε του τρισύλλαβες, τετρασύλλαβες και πολυσύλλαβες λέξεις.
  • Ζητήστε από το παιδί να βρει, να πει και να γράψει λέξεις που να αρχίζουν από ένα συγκεκριμένο γράμμα, π.χ. το γράμμα ν (νερό, νύχι. νότα, κ.τ.λ.)
  • Ζητήστε από το παιδί να βρει, να πει και να γράψει λέξεις που να έχουν μια συγκεκριμένη συλλαβή, π.χ. η συλλαβή να (μάνα, κανάτα, μανάβης, κ.τ.λ.)
  • Δώστε στο παιδί λέξεις σε καρτέλες, στην αρχή δισύλλαβες, τρισύλλαβες και στη συνέχεια πολυσύλλαβες. Ζητήστε του με ένα ψαλίδι να κόψει ένα-ένα τα γράμματα και να τα λέει δυνατά. Στη συνέχεια, ανακατέψτε τα γράμματα και ζητήστε του να θυμηθεί και να ξαναφτιάξει τις λέξεις.
  • Δώστε στο παιδί καρτέλες με λέξεις που τους λείπει μια συλλαβή και ζητήστε του να τη βρει και να διαβάσει σωστά τις λέξεις, π.χ. λε_νι (λεμόνι), πο_λατο (ποδήλατο).
  • Δώστε στο παιδί να διαβάσει λέξεις με ομοιοκαταληξία, όπως ζάρι-ψάρι, λάβα-φάβα, κότα-ρότα, κ.τ.λ.
  • Δώστε στο παιδί να διαβάσει λέξεις που διαφέρουν μόνο στον τόνο, γέρος-γερός, άλλα-αλλά, θέα-θεά, νόμος-νομός, κ.τ.λ.
  • Δώστε στο παιδί να διαβάσει απλές προτάσεις, π.χ. πίνω γάλα, πάω στο σπίτι, κ.τ.λ. Καλό θα είναι η κάθε λέξη να είναι χρωματισμένη με διαφορετικό χρώμα. Όταν το παιδί μάθει να διαβάζει γρήγορα τις συγκεκριμένες προτάσεις, προχωρήστε σε πιο σύνθετες.
  • Διαβάστε ένα κείμενο παρέα με το παιδί. Μια πρόταση ο ένας και μια πρόταση ο άλλος εναλλάξ.
  • Δώστε στο παιδί να διαβάσει μια εφημερίδα. Τις λέξεις που δεν μπορεί να διαβάσει σωστά κόψτε τις με ένα ψαλίδι και ζητήστε του να φτιάξει μια μικρή ιστορία με αυτές, κολλώντας τις λέξεις σε μια κόλλα χαρτί.
  • Δώστε στο παιδί να διαβάσει κόμικς, αστείες ιστορίες και κείμενα που έχουν θεματολογία που το ενδιαφέρουν.

Γενικές αρχές κατά την ανάγνωση

  • Θα πρέπει να προηγείται σιωπηρή ανάγνωση πριν την φωναχτή, έτσι ώστε να έχει έρθει ο μαθητής σε επαφή με το κείμενο πριν του ζητηθεί να το αναγνώσει.
  • Το κείμενο θα πρέπει να είναι στο επίπεδο του μαθητή, ώστε να μπορεί να το αποκωδικοποιήσει και να το κατανοήσει σχετικά εύκολα. Καλό θα είναι, λοιπόν, ο εκπαιδευτικός πριν τη μαθησιακή διαδικασία να έχει προσαρμόσει το κείμενο στο μαθησιακό προφίλ του μαθητή.
  • Το παιδί δεν θα πρέπει να διορθώνεται κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης παρά μονό αν αλλοιώνεται το νόημα του κειμένου.

.

Φώτης Παπαναστασίου
Ειδικός Παιδαγωγός
www.eidikospaidagogos.gr

Πηγή: orizontasgnosis.gr

.

Print Friendly, PDF & Email